E-tjänster

 

Jag fick igår en fråga på twitter;

 

Jag är nyfiken på varför bibliotekets e-tjänster inte fick kallas e-tjänster. E-legitimation utesluter också invånare under 18.

 

Vi tänker att man i alla e-tjänster ska möta hela den offentliga Sverige på en plats och där krävs av många verksamheter en viss säkerhet i inloggning, e-ID. Från och med den 1 november 2010 definieras e-tjänster i Katrineholms kommun utifrån möjligheten att använda e-ID. Övriga tjänster, som tidigare kallats e-tjänster men inte uppnår kravet på e-ID, definieras efter den 1 november 2010 som e-service.

 

Det finns inget som hindrar att en enskild tjänst har olika inloggningsalternativ dvs är både en e-tjänst och en e-service. En E-service kan ha medlemmar under 18 år.

 

Tanken är att mottagaren av offentlig service väl inte är så intresserad av hur vi organiserat oss?

Dela:
  • Precis! 😉

    ”Det finns inget som hindrar att en enskild tjänst har olika inloggningsalternativ dvs är både en e-tjänst och en e-service.”

    Vad är behovet bakom att i så fall dela upp dem terminologimässigt? Fokus för medborgaren är ju tjänsten i sig, inte om den i ena stunden är en e-tjänst och andra stunden en e-service. Man använder kommunens tjänster på nätet med eller utan inloggning helt enkelt? Vissa kräver e-ID andra andra former av inloggning, några inga alls?

    Tycker t.ex. Borås gjort det väldigt enkelt, samlat allt som e-tjänster och för de som kräver e-ID, anger man det i relation till tjänsten: http://goo.gl/Cgyrk

    Det viktiga är dock som du själv är inne på att tjänsterna som sådana blir lätta att hitta och använda.

    ”Vi tänker att man i alla e-tjänster ska möta hela den offentliga Sverige på en plats och där krävs av många verksamheter en viss säkerhet i inloggning, e-ID.”

    Är det däremot så att det är en av kommuner och andra myndigheter gjord (gemensam) distinktion att det som ska hysas inom ovan får kallas e-tjänster, resten ”endast” e-service då är jag mer med 😉 För visst håller du väl med om att om alla 290 kommuner väljer lokala/egna definitioner, då blir det rätt förvirrat för medborgaren?

    By the way, bra jobb med e-tjänsterna, speciellt Lena Hammarbäck antar jag. 😉

    • Absolut, Lena ska hyllas!

      Det finns mycket bra som görs på detta område, det betyder inte att allt som görs är rätt. I detta fall är målet att hela det offentliga Sverige ska samlas på ett ställe. Då är det viktigt att strategin, våra beslut i närtid för att nå framgång inte förhindrar det. E-leg krävs för att nå målet.