För lite Katrineholms-profil på denna blogg?

BLOG IDEAS by owenwbrownFör några veckor sedan gjorde vi om denna blogg:s utseende och funktionalitet. Fokus var renhet och mer liv. I samband med detta så valde vi att lyfta upp kommunvapnets röda och gula i menyraden och att ha kommunvapnet i sidfoten. I enlighet med våra riktlinjer för sociala medier så ska det vara tydligt vilka sociala medier som används som en del av arbetet i Katrineholms kommun.

Igår kom en chefskollega och berättade att några (andra) tycker att bloggen är för lite profilerad med Katrineholm, dvs för mycket profilerad på mig.

Vad tycker du?

[poll id=”4″]

…och gärna en kommentar som utvecklar ditt svar.

Uppdatering 2011-10-30

Det är svårt med ledning av kommentarerna nedan att få en helt klar bild av vad alla vill. Har lagt till loggan med direktlänk till katrineholm.se som en widget längst upp till höger. Vad tycker ni om det?

Dela:
  • Jenny Bolander

    Är det utseendet eller innehållet som avses eller både och?

  • Törnebohms Hotspot

    Jag gillar den linje du håller och tycker det är en bra balans på bloggen.

    • Du är enlig enkät frågan över den enda som tycker det 😉

  • Lorraine Froberg

    Ja, utseende eller innehåll?

  • Anna-karin Sjokvist

    Katrineholms kommun har en webbsida med information till medborgarna. Det finns även flera olika bloggar där anställda inom kommunen har möjlighet att kommunicera med kommunens invånare. På bloggarna har de anställda möjlighet att fördjupa resonemang runt olika frågor och kunna få feedback från kommuninvånarna runt dessa frågor. En blogg är alltid vinklad utifrån den som skriver på den. Här står det mycket tydligt: ”…denna blogg är mina personliga reflektioner…” Vill man ha mer fokus på Katrineholm är http://www.katrineholm.se en jättebra sida!

    • Så du tycker att det är lagom?

      • Anna-karin Sjokvist

        Ja, jag tycker att det är lagom. Bloggen representerar dina reflektioner och dina tankar kring arbetet som kommunchef i Katrineholm. Det står så tydligt högst upp på sidan. Om Katrineholmsloggan flyttas upp kan man istället förknippa innehållet alltför mycket med invånarna i Katrineholm eller de som är anställda inom kommunen. Detta är ju din blogg, din kommunikationskanal, du är avsändaren (även om det är via Katrineholms kommun). Du representerar inte kommuninvånarnas reflektioner eller övriga kommunanställdas reflektioner på den här bloggen. 

        • Både sant och klokt – du hjälper mig framåt i min tanke Anna-Karin. Jag har fått en del kritik när man tolkat det som ”kommunen”. Talar för nuvarande layout.

  • Marie Moqvist

    Innehållsmässigt tycker jag det är helt ok. Det faller sig naturligt då du inte bara är stadens kommunchef utan också inneboende katrineholmare.

    Utséendemässigt tycker jag det var mer Katrineholmsprofil på förra bloggen, med vågen. Att det inte känns så nu beror främst på att man sällan eller aldrig kommer så långt ner som till sidfoten, där Katrineholms logotyp ligger. Alltså ser jag den inte och förstår inte att det är Katrineholm som är den del av avsändaren, även om det är stadsfärgerna i menyraden.
    Det man ser är Mattias Jansson.  🙂

    Lätt åtgärdat om man flyttar upp loggan.

    • Okej, som klickbar till Katrineholm.se eller våra samlande bloggar?

  • Innehållet tycker jag ligger på rätt nivå. Du blir säkert inte förvånad över att jag håller med Mimo när det kommer till utseendet. Jag saknar den tydliga kopplingen till Katrineholm. Vi missar mycket gratis marknadsföring. Färgerna säger inte en utomstående så mycket. Det känns som det blir mer fokus på dig personligen. Jag gillar dock att den känns renare och enklare över lag.

    • Jag får frågan om det är jag eller Katrineholm ibland när jag föreläser. Jag brukar be samtliga tala rakt ut när de svarar på frågan vilken kommun jag är ifrån.
      …KATRINEHOLM!

  • Peroni

    Jag tror att ditt namn i hop med ”varumärket”  Kommunchef (@) 
     är tillräckligt för att majoriteten besökare skall läsa in Katrineholm i sammanhanget. Överdriven marknadsföring slår ofta tillbaks i en ”trötthet” hos mottagaren. Blir ”uttjatat” och tappar därmed  ev. positiv laddning. Färgerna i menyraden: Tycker fortfarande att de är för skrikiga. Förslag: Det blågula lustgårdsmärket placerat i högerkanten över en  grå tonplatta i menyn?

    • Det skulle varit snyggt, men (ja, jag vet nu låter jag tråkig) blir platsen och inte organisationen avsändare.

  • Geza Simon

    Hmm. Rent egoistiskt i min yrkesroll tycker jag att den är för lite Kholm profilerad. Så här tänker jag: om din blogg är en av flera kommunikationskanaler i firman Kholm kommun då bör det vara en tydligare avsändare – dvs. kommunen. Om den inte ses som en kommunikationskanal är den ok redan idag.

    En av informatörens uppdrag är att ansvara för kommunikationskanalerna och vad som skrivs i dem. Vi är inte där idag, men den idealiska bilden i framtiden vore att vi använder våra kanaler mer samstämmigt, att vår kommunikation med omvärlden sker mer strategiskt.

    Ett exempel: Jobbpaketet. På webben presenterar vi majoritetens beslut om att införa ett Jobbpaket för att minska arbetslösheten. På presskonferensen berättar vi ungefär samma sak men med tillägget hur detta ska gå till, rent praktiskt. På din blogg skulle du kunna skriva om vad detta betyder för Katrineholm i stort och hur detta projekt bidrar till vi kan nå vår vision: Katrineholm – läge för liv & lust.
    Vi har för ut budskapet i tre kanaler, samma budskap, ungefär i samma tid, i olika kanaler och ur olika perspektiv. Vi ökar vår räckvidd och genomslagskraft.
    Därför – om vi i framtiden jobbar mer på detta sätt vore det önskvärt med lite vapen o vågor i din blogg.Tycker jag.

    • Jag är faktiskt osäker på om en blogg kan vara en del av en kommunikationsstrategi, åtminstone om det ska ske i ex. marknadsföringssyfte. Bloggen syftar till sin karaktär till att vara personlig och med det följer förhoppningsvis att varumärket, då det är integrerat i personen, syns naturligt.

      • Geza Simon

        Absulut kan den ingå i en kommunikationsstrategi, om man vill.
        Precis som Facbook kan vara det (SAS) eller till exempel produktplaceringar i stora biograffilmer.
        Den som bloggar kan ju fortfarande vara personlig trots att bloggen handlar om t. ex. visionen.  

        • Bloggen kan säkerligen vara strategisk, men då kommer det primärt ur personen och inte strategin, tycker jag.
          Ponera att du ”instruerar” mig att blogga om något specifikt som en del i kommunikationsplan. Det skulle inte kännas rätt för mig.

  • morr

    Jag blir lite kluven. Jag tycker det hänger på om det här är Mattias blogg
    (vilket du antyder i beskrivningen) eller om det är kommunchefens blogg (vilket
    du anger i adressen).
     
    Jag, som kommuninformatör, hade sagt till min kommundirektör att om han vill
    blogga så ska bloggen finnas på kommunens hemsida. Berättar man om kommunal
    verksamhet så ska man hitta den informationen när man gör en sökning på
    kommunens hemsida. Inte ”förstå” att man ska gå in under rubriken ”sociala
    medier” och klicka på länken till en blogg för att där se om det har skrivits
    något om det jag undrar över (eller hur ni nu har det upplagt).
     
    Du är ju förvisso väldigt bra på att synas och få tror jag har missat att du
    representerar Katrineholm.
     
    Din huvudfråga tycker jag hamnar utanför målet, ju mer jag skriver destu mer
    tycker jag att bloggen ska vara en del av kommunhemsidan. Bloggen är inte en
    egen informationskanal på samma sätt som ex twitter eller facebook. Det är bara
    en fristående konkurrent till hemsidan, istället för ett komplement. Jag ser
    däremot ingen krock med att du vill skriva om ditt ”privatliv” på din blogg även
    om den ligger på kommunhemsidan.  Men krock med att du som högsta tjänsteman
    skriver om ”värdefull” kommuninformation på ett annat ställe än det
    officiella.
     
    Ps. Ditt sätt att vara kommunchef på är grymt. Jag är en fan, trots att det
    jag skrev här blev mer sågande än jag hade tänkt 😉

    • Så du tycker inte att kopplingen via http://katrineholm.se/Om-kommunen/Sociala-medier/ räcker?
      En klickbar logga med kommunvapnet är att föredra?

      …och tack för uppmuntran 🙂

  • Palaemona Morner

    Detta är ju mycket tydligt din blogg. Och varför inte? Du är ju en ”mediapersonlighet” nu. Men för den som bara snubblar över den här bloggen är det ju inte mycket som signalerar Katrineholm. Men, återigen, det kanske inte ska vara det heller. Kommunmedborgaren i gemen är förmodligen mest ute efter att få sina ärenden uträttade när han-hon besöker våra webbplatser. Läser man en åsiktsblogg är man ute efter något annat. Och då räcker det gott och väl med att ha hamnat hos personen Mattias, kommunchef kan du vara på kommunens webbplats eller facebooksida. För, handen på hjärtat, skulle du sluta blogga och twittra om du blev av med jobbet, den plattform där allt började?

  • Det är svårt med ledning av kommentarerna nedan att få en helt klar bild av vad alla vill. Har lagt till loggan med direktlänk till katrineholm.se som en widget längst upp till höger. Vad tycker ni om det?

    • Lycka

      Jag tycker att det är en bra lösning om det är så att det i kommunens riktlinjer står att det ska synas att detta skrivs som en del i ditt arbete som kommunchef. Om det hade varit din helt privata blogg hade det kanske varit en annan sak.

      Jag tycker att widgeten är bra och i mina ögon tillräckligt tydligt även om jag när jag läste morrs inlägg nedan om huruvida det ska ske på en kommunhemsida eller ej gjorde att jag började fundera lite… men jag tycker att det räcker som den ser ut i skrivande stund.