Förändringen är din – inte teknikens

Varje dag är en lärdom. Jag har genom livet haft olika fördjupningar i mitt intresse. Det har varit allt från mattematik, äventyrsspel, snickeri, mopeder, kampsport, missbruksvård, bodybuildning, ledarskap till styrsystem, databas-uppbyggnad, till arbetsrätt och statistik med databasbyggande. Jag är inte expert på allt detta ;), men jag har lärt mig en hel del.

Det senaste året har mitt intresse fokuserat på sociala medier. Eller rättare sagt en öppen, givmild och personlig attityd och en öppenhet av att ta intryck av andra i kommunikation.

Jag har fått lära av många experter här, exempelvis Joakim Jardenberg, Niklas Strandh och Thomas Selig. Tack till er och alla andra underbara kommunikatörer bl.a. på twitter.

Man brukar säga att allt är relativt, eller att framgång är skillnaden mellan förväntan och leverans. Ingen verkar ju hur som helst förvänta sig att en kommunchef skulle kunna hantera detta med sociala medier. Det kan jag nu. Det har givit mig möjligheten att få tala med många om sociala medier på konferenser, seminarier, på sociala medier och via traditionell media.

Jag har nått den enkla slutsatsen att det går inte att börja tala om sociala medier. Man måste tala om förhållningssättet. Det är ett stort problem om kultur ska förändras med teknik. Om du inte vill ha en öppen, givmild och personlig attityd och har en öppenhet av att ta intryck av andra i kommunikation så ska du inte kasta dig ut på sociala medier. Börja med att ställa dig den frågan!

Det kanske viktigaste är att det går inte att verka för sociala mediers transparens i en sluten kultur.Vill du vara öppen var det båda här och vid andra tillfällen. Vågar du att du inte har svaret på allt, säg det här och på andra ställen. Vill du lyssna till andra gör det här och på andra ställen.

Du är den du är – vill du förändras så kan du det. Det är många som gärna bidrar om du vill kommunicera.

Dela:
  • [Nybloggat] Förändringen är din – inte teknikens – http://kommunchef.com/2010/10/forandring… #blogg

  • Anders Larsson

    Bra Mattias

    Sociala medier handlar mer än något annat om samtal, en samtalets förändrade karaktär, som har en samhällelig och politisk betydelse.

    Visst kan ett framgångsrikt agerande inom de sociala medierna också ha en ekonomisk betydelse, t ex i form av framgångsrik marknadsföring för en produkt, en tjänst, ett företag eller en kommun – men den som har detta som enda utgångspunkt, och som agerar efter någon sorts mall för hur man marknadsför via sociala medier, kommer inte att lyckas.

    Det handlar om att verkligen ha inställningen att öppenhet, delaktighet och samproduktion är någonting värdefullt, och att också leva efter detta, och där tycker jag att du är ett bra ett exempel. Låt dig inte nedslås av en del jante-argument om personlig marknadsföring!

    Många hälsningar

    Anders

  • Håller med helt, tror att detta även är det största problemet när man t.ex. implementerar ett intranät. Tekniken är enkel men man glömmer ofta bort strategier och förhållningssätten, vilket betyder att man inte kan dra nytta av tekniken.