Frustrationen SJ!

Har nu pendlat ett par månader med SJ. Det är ju tusan enormt hur mycket strul man kan prestera! Å jag bryr mig inte om vem det är som orsakat problemen – min kundrelationen är med SJ – inte Trafikverket eller någon annan.

I denna stund har jag suttit i ett stillasittande tåg utanför Katrineholm i en timme.

Frustrationen blir så påtaglig. Jag tror det har att göra med att jag inte kan påverka. Jag sitter i händerna på någon annan. Denne annan har nu varit tyst i över en halvtimme. Frustrationen ökar!

I ett land som saknar den stabilitet och det förtroende som vi har i Sverige för kollektiva lösningar så löser vi problemen på egen hand. Vi sätter oss i förarsätet, för det går inte att lita på det kollektiva.

Är det vad jag bör göra? Skrota mitt årskort och ta bilen till Botkyrka? Det här går tusan inte!

 

Dela:
  • Hasse

    Har åkt bil i några månader och funderat på tåg. Men när man läser varje dag om pendlarstrulet. Så kommer jag nog fortsätta med bil. Men för att göra det lite bättre så väntar jag på att min laddhybrid ska levereras, då kan jag med köra på el utan sj.

  • Elin

    Säger bara. övernattningslägenhet. Billigare än SJ och slipper strul

  • Kent Skogh

    Hade liknande problem när jag reste till Oslo sista gången…stoppade i Hallsberg och väntade på polisen för att en person vägrade betala för sig…kom i väg 15 min försenat men på grund av det kunde vi inte hålla våran plats i kön utan fick vänta på mötande tåg ett antal gånger och blev över en timme försenade…undrar hur många mer än jag som missade anslutningtåg/buss i Oslo pga det! Har också värderat att hitta annat sätt att resa på! Kundservice borde vara SJ:s ledord men tyvärr vet de nog inte vad det betyder! Jag är busschaufför och har kallat fram polisen ett antal gånger men har aldrig satt mina resenärer på det hala! Skärpning SJ!!!

  • Klas Bringert, TiM-koordinator

    Hej Pendlarkollega!
    Alltid trevligt att läsa om människor som tack vare järnvägen både kan bo på en ort, arbeta på en annan – och dessutom arbeta på vägen till/från jobbet.

    Som ledare med personalansvar kanske du har många känsliga telefonsamtal som med fördel kan betas av i en bil på väg till/från jobbet med 50-100 % längre restid än tåget. Att döma av din aktivitet i bland annat sociala medier, gissar jag dock att tågresorna till stor del går åt till kommunikation via fingrar snarare än mun och öron?

    I ett blogginlägg på: http://www.parattspar.nu/?p=171 (ett projekt för ökat kollektivt tjänsteresande) skrev jag såhär förra hösten:

    ”Som nybliven småbarnsförälder blir det inte många timmars ostyckad sömn varje natt och då är timmen på väg till jobbet guld värd. Att istället sitta två timmar på samma sträcka i en bil vore min värsta mardröm.”

    Jag skrev både inlägget ovan och denna kommentar på arbetstid som anställd på SJ, men jag står för vartenda ord även som privatperson. Jag bor själv i Katrineholm och har min arbetsplats delad mellan Katrineholm C och SJs huvudkontor i Stockholm, men innan jag blev pappa reste jag varje dag. Oavsett hur långt eller hur ofta vi reser är jag helt enig med dig om att vi som resenärer så gott som alltid ”sitter i händerna på någon annan”.

    Vårt förhållningssätt till de återkommande störningarna (som inte lär bli färre när fler fjärrtågsaktörer ska in och konkurrera om ändpunktsresandet Sthlm-Gbg under 2014), styr vi dock själva över. Vi (som har sådana arbeten) kan själva välja att se en försening som ”extra ostyckad arbetstid” och uteblivna utrop som ”extra ostörd arbetstid”.

    Även om ett samtal eller sms till sambon vid en större störning såklart uppskattas, kan vi tipsa våra nära och kära att själva hålla koll på Tågtavlan, så att de är lika uppdaterade som vi som reser på trafikläget – som ingen av oss kan påverka med mer än att vi röstar för ökad kapacitet och bättre underhåll av järnvägen i nästa val.

    Jag jobbar som sagt inom kollektivtrafiken, närmare bestämt med vår (SJs) samverkan med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Stockholm-Mälarregionen. Mer om TiM på TiM.se samt: http://www.parattspar.nu/?p=188

    Precis som vår styrelseordförande sa i TiM-tidningen 5/2012: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=s7zdhbh1&gInitPage=11 – så ger pendlarnas engagemang Mig energi. Så fortsätt tycka till, komma med konkreta förslag till förbättringar och dela med dig av dina erfarenheter som pendelresenär på Västra stambanan!

    Gott nytt!