Hjälp – kommuner på sociala medier

Det står mig upp i halsen att de organ som finns för kommunala frågor inte tar sitt ansvar för sociala medier.

Fakta

  • sociala medier är här för att stanna
  • sociala medier för kommunala organisationer är en särart
  • Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är vår arbetsgivarorganisation
  • Dagens Samhälle är vår naturliga samlande veckotidning
  • Katrineholms kommun får flera samtal varje vecka från kommuner som vill ha hjälp
  • Det går inte för oss och andra som hållit på ett tag att lägga hur mycket tid som helst på att stödja andra, även om vi vill.

Slutsats: Kommunerna behöver en samlande kraft och det borde vara SKL, möjligtvis SKL´s tidning Dagens Samhälle som står för det.

Nu till det mest beklämmande. SKL vägrar, jag har verkligen försökt, ända upp på VD-nivå. Min sociala-medie-själsfrände Thomas Selig programmerade till och med upp en Drupal-plattform och erbjöd SKL och har även närmat sig Dagens Samhälle.

Igår meddelade Dagens Samhälle att man stänger sin facebook-sida och använder twitter för att flöda ut information. Kommunikation finns det inte tid till. Dagens Samhälle har, med Maria Nilsson i spetsen försökt, men får nu inte ens in anmälningar till Sociala medier i valrörelsen. Det tror jag dock mest är en timing och målgruppsfråga.

Jag är rädd för att Dagens Samhälle med sin nya inriktning inte kommer att ta den plats som SKL borde ha tagit i stödet till kommunerna.

Jag tycker inte att vi kommuner ska tvingas till en parallel-organisation i denna fråga.

Hur löser vi detta?

Dela:
  • @S_K_L @dagenssamhalle Synpunkter på detta? – http://kommunchef.com/2010/09/hjalp-komm

    • dagenssamhalle

      @Kommunchef 1) Dagens Samhälle slutar inte kommunicera, vi fortsätter som förut på Twitter

    • dagenssamhalle

      @Kommunchef 2) Att kommuner måste hantera sociala medier står klart. Vi är dock inte säkra på att det är DS som ska hjälpa till med detta.

      • @dagenssamhalle Vem tycker ni att det ska vara?

        • dagenssamhalle

          @Kommunchef SKL ligger väl närmast till hands. Annars får ni bilda ett eget nätverk. Det finns säkert konsulter som är sugna på detta 🙂

  • Aktiv diskussion om avsaknad av stöd till kommuner på sociala medier – http://kommunchef.com/2010/09/hjalp-komm

  • Hej,

    Precis som du Mattias tror vi på SKL att sociala medier är här för att stanna och har många kontakter med både kommuner och landsting om detta nu. Vi vet att det behövs diskussion, erfarenhetsutbyte och stöd, där vi kan ge det. Ett första steg var ju den vägledning som våra jurister tog fram i våras.

    Vid samma konferens som vi presenterade denna vägledning berättade vi också att vi hade planer att göra en enkätstudie för att samla kunskap om hur kommuner och landsting använder sig av sociala medier. Glädjande nog är vi nu på gång med den. Informationen vi får in planerar vi att använda för att ge alla våra medlemmar information och hjälpa till med det erfarenhetsutbyte som många, inklusive du själv, frågar efter. Dessutom hoppas vi att studien kan ge oss på SKL en fingervisning om vad vi ska fokusera på inom området sociala medier framöver.

    Vi har vid ett par konferenser nu tidigt i höst också diskuterat användat/påverkan av sociala medier med pressansvariga i kommuner och landsting och i november bjuder vi in till ytterligare en konferens för informationsansvariga där vi tar upp aktuella frågor och låter våra medlemmar dela med sig av sina erfarenheter inom området.

    Hoppas att vi med detta möter upp mot i alla fall en del av det du efterfrågar och vi jobbar som sagt var vidare.

    Mvh,

    Claes Bertilson, Pressekreterare, SKL

    • Hej Claes

      Vägledningen är bra. Den skulle också kunna kompletteras nu när datainspektionen lämnat sitt yttrande.

      Gällande enkätstudie så har företaget Penseo precis genomfört en sådan som de håller på med slutrapport om. Enkäten har gått till alla Sveriges kommuner och analyseras utifrån många olika vinklar och professioner.

      Konferenser om sociala medier till informationsansvariga är väl bra, men inte menar ni att det är dem som ska stå för användandet. Det är oerhört viktigt att få med alla på tåget.

      Jag menar absolut inte att SKL ska göra allt. Det är det som är en av de fina sakerna med sociala medier, det finns många som vill hjälpa till.

      SKL borde hjälpa genom att underlätta, ex via att samla exempel, tillhandahålla plattformar och integrera sociala medier i andra kunskapsområden.

      Jag ställer mer än gärna upp i ett sådant arbete som bollplank.

      Jag är säker på att det är fler med mig.

      • Hej igen,

        Tack för svar – ser fram emot att få se vad Penseo får ihop. Är det bara kommuner – eller har landsting/regioner tillfrågats också (något vi från förbundets sida vill ha)?

        Den juridiska vägledningen kan komma att uppdateras men just nu avvaktar vi även e-delegationen (även om vi förstås berättar om Datainspektionens viktigaste tillägg).

        Och nej, vi menar inte att det bara är infoansvariga/webbansvariga som använder eller ska använda social medier – men för närvarande är det den väg in vi valt att gå (det är från dessa grupper vi får flest frågor).

        Vi hoppas absolut få in många exempel från olika delar av kommuner och landstingens verksamheter som vi sedan kan använda i det framtida arbetet och bl.a. hjälpa till att sprida.

        Och vi bollar också gärna idéer so stay in touch.

        Claes Bertilson, SKL

  • Pingback: Kommunchef kommenterar – 24 November, 2010()

  • Pingback: Kommunicera kommunen!()

  • Pingback: Kommunchef kommenterar – 16 February, 2011()