Leve dig som kommunanställd!

Lotta Asplund - engagerad!

CC by cybriks

Ibland kan jag bara bli så fruktansvärt trött på den negativa bild som finns av kommunal sektor. Den allmänna uppfattningen om att det är fritt fram att se ner på kommunen.

Jag är djupt oroad över det faktum att den fantastiska verksamhet som bedrivs i kommunen inte uppskattas mer. Det är dessutom en bild som inte bara upprätthålls av andra utan också av oss, kommunalt anställda, själva.

Visst, en bakgrund till det är allas rätt att kritisera det allmänna. Att den som brukar kommunen inte har samma valmöjlighet som en kund har i ett företag. Att kommunen per definition är till för alla kommunmedlemmar. Men borde det inte kunna betyda precis det motsatta? En enorm stolthet att få vara med och företräda och verka för vårt gemensamma bästa!

För det kan ju ändå inte vara finansieringsfrågan? I så fall så borde alla företag som finansieras av skattemedel ses på samma sätt.

Ut med [wikipop language=”sv” search=”Jantelagen”]Jante[/wikipop]! Jag är stolt över kommunal sektor som proffsiga uppbärare av vårt välfärdssystem. Jag är stolt över medarbetarna i Katrineholms kommun och allt vad som åstadkommes av oss varje dag.

Jag läste häromdagen ett inlägg på HR-Sverige om skillnaden mellan ledare i privat och offentlig sektor.

De flesta ledare som var med i denna studie påbörjade sin karriär i offentlig sektor när det fortfarande sågs som något hedersvärt att vara en samhällstjänare. Om tio år har de flesta som var med i den här studien hunnit gå i pension och den nya generationens ledare hunnit tillträda. Frågan är då om en liknande studie kommer visa samma resultat, eller kommer dagens oförtjänt dåliga rykte hunnit bli en självuppfyllande profetia där man inte längre lyckas attrahera de bästa medarbetarna? Vi menar att det offentlig sektor faktiskt kan lära sig av privat sektor, är att på ett självsäkert sätt beskriva sin verksamhet i mer positiva termer. Vem kommer annars vilja investera sin tid och sitt engagemang i låt oss säga en kommun, när jobb med långt högre status och lön lockar runt hörnet? Och kommer vi då kunna säkra en god samhällsservice?

När vi ser på de uppgifter som vi har i kommunal sektor så har flera undersökningar visat att de är otroligt attraktiva för framtidens ungdomar, så länge de inte vet att det är kommunen som är arbetsgivare. Vi kan inte räkna med att attrahera de som behövs till kommunal sektor utifrån krav på någon slags självutplånande [wikipop language=”sv”]altruism[/wikipop]. Vad ska hända med vårt gemensamma, vår välfärd om vi inte alla börjar visa den stolthet som det innebär att arbeta för det offentliga – gemensamma – kommunen!

Leve dig som kommunanställd!

Dela:
  • Pingback: Tweets that mention Leve dig som kommunanställd! -- Topsy.com()

  • Hej Mattias! Jag håller med dig helt och hållet, bra inlägg. Tror det är viktigt att vi tar upp sånt här och funderar på varför det blir så här. Tänkte tipsa dig att inom Traineeprogrammmet för Skåne Nordväst jobbade vi en del med detta där vi tog fram ett koncept för att attrahera ”kreativa talanger” till regionens kommuner. Kika här för mer om detta: http://www.skanenordvast.com/mosaik (kommer att flytta till en annan sida inom kort men just nu ligger det där)

    //Martina – glad kommunanställd 😉

  • Asta Vormeier

    Hej!

    Jag går en kurs och läser i det sammanhanget olika bloggar, bland annat din. Mycket intressanta tankar om kommunal verksamhet och att den fantastiska verksamhet som bedrivs i kommunen inte uppskattas mer! Jag har själv jobbat kommunalt och håller helt med om att det finns oerhört många engagerade, professionella och kunniga medarbetare. Vi måste bli bättre på att sträcka på ryggen, visa på all den utveckling som sker inom offentlig verksamhet. På min nuvarande arbetsplats, statliga Jordbruksverket, är det samma sak. En massa medarbetare som jobbar för att skapa kundnytta, med kunden i fokus. Det är roligt att jobba inom den offentliga sektorn!

    /Asta

    • Jag kunde inte hålla med mer!

      Tack 🙂

      Å vad ska vi göra för att fler ska se det?

  • Hey, hey! Bra sagt! Vi måste lyfta fram den yrkesstolthet som finns. Alla vill vi göra ett bra arbete oavsett vad vi arbetar med, men att finnas där för dem som behöver kommunens tjänster borde generera extra stolthet hos oss alla. Passar på att göra reklam för KLF´s blogg även här…http://katrineholm-klf.posterous.com/

    • Äntligen. (Utan Fylkingblink)

      Personal och chefer i offentlig

      sektor gör (som oftast) ett fantastiskt jobb.

      Skall jag vara personlig och provinsiell

      vill jag nog påstå att de bästa medarbetare

      jag, någonsin, haft äran att samarbeta med,

      är kommunalanställda, chefer som ”vanliga dödliga”,

      i Katrineholm.

      På tiden att någon lyfter frågan!

      Bravo Mattias.

      • Pingback: Kommunchef kommenterar – 27 November, 2010()

  • Pingback: Kommunchef kommenterar – 27 November, 2010()

  • Som konsult har förmånen att jobba med både näringslivet, statliga myndigheter, landsting och kommuner. Till skillnad från övriga finns det tydliga politiska (demokratiska) inslaget, precis som Christer Wistbacka på ett bra sätt beskriver. Utöver det så förväntar sig många medborgare i kommuner att servicen och tjänsterna ska fungera, levereras i det tysta, så som för många andra organisationer med service och support: hör man inget – är det bra, fungerar det inte – blir det ett jäkla liv! Fråga en IT-support oavsett organisation får ni se…

    En faktor som jag sett, som säkert kan påverka attraktionskraften hos kommuner och myndigheter som arbetsgivare kommer ur ord som: snabba beslut, korta belsutsvägar, delaktighet, möjlighet att påverka och utveckling (av verksamheten). Inte sällan ord som förekommer i platsannonser hos näringslivet. Jag tror att många drar ett likhetstecken mellan det kommunala ”systemet” och motsatsord till ovan. Man tror att systemet är stelt, omöjligt att påverka och svårt att utveckla, att bara för att det formats av lagar & regler, så är det som det är, omöjligt. Och så behöver det ju inte vara?

    Christer Wistbacka skriver bl.a. mycket annat(bra): ”Miljön är inte alltid kreativ” och där ligger utmaningen tror jag. För att både behålla anställda, locka kompetenta människor från näringslivet måste kommuner jobba med andra områden än begåvning och personlighet, visa och ge utrymme för att även andra personliga egenskaper som: kreativ, kommunikativ, entusiastisk, tävlingsinriktad, serviceminded platsar i en platsannons från kommunen. Tro mig det finns arbetsuppgifter inom kommuner som kräver allt det där, för på en punkt håller jag inte med Christer Wistabacka: ”orka leva med systemet” – nej, vi ska inte ens lära oss njuta av det, vi ska förstå att man kan njuta av att utveckla systemet – varje dag, då blir det spännande att jobba på en kommun?

    • AnnikaBeijbom

      @Kommunchef Hur jobbar ni med råvattnet hos er? Hur hade du hanterat det som händer i Östersund nu?

  • Pingback: Kommunchef kommenterar – 30 January, 2011()

  • Pingback: Medskapare – Människor – Mening()

  • Pingback: Kommunchef kommenterar – 20 February, 2011()

  • Pingback: All makt åt folket – Demokrati och yttrandefrihet « Fikadax weblog()

  • Pingback: Kommunchef kommenterar – 24 mars 2011()

  • Pingback: Kommunen FTW()

  • Pingback: Lön som en del av kakan | Mattias Jansson()

  • Pingback: Medskapande Katrineholm | Mattias Jansson()

  • Pingback: Sanningen talar för vår stolthet | Mattias Jansson()

  • Pingback: Sveriges viktigaste jobb | Mattias Jansson()

  • Pingback: Välfärdens framgång ligger inte i kontroll utan i din kompetens | Mattias Jansson()

  • Pingback: Sveriges Lustgård som arbetsgivare()