Jag blir irriterad på felaktig fakta. Jag tycker att grunden för våra uppfattningar så långt som det är möjligt ska utgå ifrån samma objektiva fakta. Som kommunchef representerar jag den sammantagna förvaltningsorganisationen gentemot bland annat kommunmedlemmar och företag. Det kräver en del kommunikation, inte minst vad avser korrekta grundfakta…
En praktikant på kommunledningsförvaltningen berättade en gång att
ena dagen är en nyhet i tidningen och andra dagen är det kommunen som besvarar
Det ligger mycket i det och dagligen arbetar vi på olika sätt för en bra kommunikation, för Katrineholm. Denna vecka har jag varit engagerad i kommunikation angående felaktig information i frågor om föreningar, sponsringsmaterial och hur en kommun kan organisera sig.
En riktig höjdpunkt denna vecka var tidningen ”Nätet för mig” som är en del av vårt arbete för digital delaktighet och en gång i månaden delas ut till alla hushåll i Katrineholm, Vingåker och Flen. Jag hoppas verkligen att vi får fortsätta med detta med stöd från .se.
I veckan lanserades också näringslivssatsningen Företagslotsen på Facebook där vi ska hjälpa blivande och redan etablerade företagare att hitta de rätta vägarna och kontakterna bland företag, kommun, myndigheter och organisationer. Det gäller att vara där mottagaren av våra tjänster är.
Häromdagen hade vi besök av länsstyrelsen som granskade vår krisberedskap. Det är inte ofta vi får SÅ mycket positiv feedback. En stor eloge till vår säkerhetsstrateg Johan Harter och hans medarbetare för bl.a. en mycket bra risk och sårbarhetsanalys.
Vi är inne i slutfasen i arbetet med ett upphandlingsunderlag för vår nya interna kommunikationsplattform Communis där jag sitter i styrgruppen. Den största utmaningen just nu är att upphandla en lösning som är en tjänst mer än en produkt. Med det menar jag att jag ser framför mig vårt nya intrantät som något som utvecklas hela tiden och i relation, framförallt till det vid varje given tidpunkt dominerade sociala mediet.
Jag har också haft två medarbetarsamtal i veckan. För första gången så kör vi strukturerade utveklingsplaner baserat på gap-analyser mellan roll och personlig kompetens, riktigt spännande.
En fråga som diskuterats ivrigt i veckan om det är viktigt att mäta kommunkation på den sociala webben. Deeped Niklas Strand sammanfattar klokt.
Jag gillar att de försöker. Men svårigheterna är också ett bevis på hur fascinerande sociala medier är, hur nära det ligger det mänskliga psyket och de svårigheter vi har att förstå detta. Klout bevisar att det nya digitala landskapet är dynamiskt, levande och konstant föränderligt vilket gör det svårt att mäta, förstå och få översikt.
Så i grunden – låt oss inte fastna i att bara använda ett mått när vi mäter, utan att låta varje mått bli en parameter i en egen mätning. Stirra inte blinda på en enda siffra: varje siffra behövs för att summera varumärkets närvaro på nätet.
För att ändock droppa lite statistik. Den senaste veckan har denna blogg haft 1459 besök, 979 unika besökare, 3361 händelser (sidvisningar, nedladdningar och outlinks). Det innebär 2,3 händelser per besök. På kommunens Facebook-sida är har grattishälsningen till Therese Lind som tog SM-guld i hår fårklipping haft mest sidvisningar, totalt 2 234.
En traineés reflektion
Jenny Bolander, medarbetare och traineé reflekterar över veckan
Jag har precis börjat Katrineholms Trainee program för utveckling av framtidens ledare i Katrineholms kommun. Utbildningen är innovativ på många sätt i och med att den syftar till att öka vår kunskap inom ledarskap och vad det innebär att vara chef samtidigt som utbildningen syftar till personalig utveckling.
Förra veckan hade vi introduktion för nyanställda. Mattias hälsar alltid välkommen till kommunen och ger varje nyanställd ett brev. En mening i brevet som jag ofta tänker tillbaka till är ”Kom ihåg att alltid vara tydlig med vad du kan bidra med för lösning i de problem du ser”.
Såväl medarbetarskap och ledarskap innebär ett ansvar. Då och då får Mattias artiklar eller inbjudningar till kurser på temat ”så här hanterar du besvärliga personer”. Men vem är besvärlig, är jag besvärlig? Finns det på samma sätt kurser för medarbetaren om hur man kan hanterar chefen?
I veckan delade Mattias sina tankar kring SkoOredan. Beror besvärliga chefer och medarbetare i att vi talar för mycket om vad och inte om varför?
Såväl ledarskap som medarbetarskap innebära väl att sträva efter att både bryta våra egna och hjälpa andra att bryta sina mönster. Som chef och medarbetare talar vi mycket om varandra men hur mycket talar vi med varandra om synen på ledar- och medarbetarskap? För lite tror jag.