Personligt och/eller företagets varumärke på sociala medier

Avslutade precis ett trevligt samtal med en kollega från en annan kommun som skulle ha en stor sammankomst med näringslivschefer om varumärkesbyggande och sociala medier. De ville att jag skulle föreläsa, vilket vi också kom överens om eftersom de godtog de tre kriterierna; Katrineholms kommun tar betalt, jag får livesända och att jag får tala Katrineholm.

Vi kom att tala om ämnet och då säger han.

Ja, vissa säger ju att ditt varumärke är starkare än Katrineholms

Min första reaktion var att gå i försvar, så är det inte. Sen kom jag att tänka på vad vi faktiskt vet om varumärkesbyggande och relationer.

  • Ett varumärke bärs av människor
  • Relationer finns med människor, inte organisationer

Om man tänker på det så är det bra ju fler personer som personfierar vår underbara stad, eller det just du brinner för ju bättre är det. Ett varumärke sätts inte via formella kanaler utan i de informella, människor emellan.

Eller?

Dela:
  • Anders Larsson

    Så sant!

    Det sprids just nu en massa irrläror om hur företag och andra organisationer ska kunna utnyttja sociala medier till fördel för sin verksamhet. Det man ibland glömmer bort att säga är att det alltid måste vara personliga människor av kött och blod som är fanbärare för dessa organisationer. Och det kräver människor som verkligen tycker att det är OK med den personliga transparens som den rollen förutsätter. Det är i sin tur något som är svårt att skriva in i en befattningsbeskrivning…

    Anders

  • sebastiangus

    @Kommunchef så länge inte varumärket står och faller med en person. Apple kan tänkas få problem när Steve Jobs väljer att dra sig tillbaka.

  • Vad menas med ett starkt varumärke?

    Varumärken som jag ser det definieras bl.a. av hur man vill uppfattas (profil), hur man är (identitet) och hur man verkligen uppfattas (image).

    Den personen som sa så, han har alltså bestämt sig för att den image du har är ”starkare” än kommunens image. Vad han lägger för värderingar/bedömningar i starkt varumärke eller vad han har uppfattat för image hos dig respektive kommunen, är omöjligt att bedöma?

    EN god egenskap av flera hos ett varumärke, som per definition gör varumärket starkt, är när profil, identitet och image sammanfaller, då har varumärket en stark kärna (DNA). Man ÄR som man vill uppfattas och uppfattas så av sin omgivning.

    Att fokusera hur man kommunicerar sitt varumärke till en kanal, som sociala medier, ökar risken för att varumärkets styrka försvagas, om målgruppen inte är homogent i det mediet.

    OM jag knallar ner till fritidspedagogerna på ett dagis i Katrineholm och frågar några varumärkesrelaterade frågor om dig eller Katrineholm, får jag samma svar av dem som av personer på kommunledningsförvaltningen och också personer i sociala medier utanför Katrineholm, då är din resp. Kommunens image homogena/tydliga. Men stämmer den med hur du verkligen är och hur du vill vara?

    Varumärken och varumärkesbyggande, gemensamma profiler och gemensam image, omvärldens subjektiva uppfattningar av organisationer, parat med starka personligheter/varumärken i organisationer är komplexa frågor, men ack så spännande.

    Vad tycker du själv, har du ett starkt varumärke eller är det så att du är mer aktiv/synlig i och genom social medier och därför har ett SYNLIGARE varumärke?

    Kan du inte berätta, vad har Katrineholms kommuns för profil och vad har du själv för profil?

    • mKanala

      Man kanske vill vara som en Lexus, man är som en Saab – men uppfattas som en Fiat.

      • Lena

        Jag gillar din beskrivning av bilar som definition av varumärke 🙂 Kan du inte skriva ut det på twitter så kan jag dela det vidare?

    • Vad han lägger för värderingar/bedömningar i starkt varumärke eller vad han har uppfattat för image hos dig respektive kommunen, är omöjligt att bedöma?

      Ja, precis. Den uppfattningen, den upplevda imagen är nog tämpligen begränsad till vad just han sett.

      Vad tycker du själv, har du ett starkt varumärke eller är det så att du är mer aktiv/synlig i och genom social medier och därför har ett SYNLIGARE varumärke?

      Ett starkt varumärke är ju förstås förknippat med ett synligt varumärke. Men jag har ju inte hybris 🙂

      Katrineholms varumärke är det viktiga, jag menar bara att det kan personifieras av många. En starkt varumärke måste odlas i ett nätver för att få profil, identitet och image att komma samman.

      Kan du inte berätta, vad har Katrineholms kommuns för profil och vad har du själv för profil?

      Till följd av detta resonmang så är väl din/er bild viktiagare att utgå ifrån.

      Så vad har Katrineholms kommuns för profil och vad har Mattias Jansson för profil?