QR – koder för delning av papperstidningen enkelt

Jag tillhör ju det där skaran av människor som inte kan släppa tjusningen av tradionella trycksaker. Som dagligen läser två dagstidningar och ett antal veckotidningar och annat.

Däremot så gillar jag ju att utvecklas tillsammans med andra och att dela information och tanker med dig, för att skapa mervärde. Problemet är att kopplingen mellan det analoga och det digitala inte alltid är optimal. Man får leta och leta på webben för att hitta den där artikeln som man vill dela på Facebook eller Twitter, eller kanske blogga lite om.

I denna tidningen – TimeApp Magazine – så har man löst det med QR-koder. Det innebär att jag enkelt kan scanna av tidningen och få en direktlänk till webb-platsen. Smart tycker jag.
TimeApp Magazine 20111006

Hur kan jag/vi/ni/du använda QRtekniken ?

Dela:
  • Pingback: Mattias Jansson (@Kommunchef) (@Kommunchef)()

  • Pingback: Katrineholmsbloggar (@KHOLMbloggar) (@KHOLMbloggar)()

  • Lars Nellde

    Hej Mattias! Vad sägs om denna förnämliga databas där du och andra kan ta del av 1700 dagstidningar från 92 länder på 48 språk. Det är den analoga upplagan av tidningar som scannats och gjorts tillgängliga. Databsen heter Library Press Display och nås via bibliotekets hemsida. http://www.katrineholm.se/Kultur-och-fritid-/Bibliotek/E-tjanster/

  • Lars Knapasjö

    Ära den som äras bör, Mattias.
    Det var i ett samtal oss emellan om förändringarna i KK respektive DN, som Du nämnde QR-koderna och möjligheterna med dessa. Jag tände på tanken och tog upp det med Martin Eriksson hos oss, som just höll på att lägga sista handen eller tangenttrycket på första numret av TimeApp Magazine. Tekniken har funnits sedan 1994 – året efter det att Internet blev publikt och börjar syns allt mer lite över allt.

    Den här lösningen blev kanonspännande och nu kommer vi att applicera det även på andra produktioner som t ex Screen&Marknaden

    http://www.screen-marknaden.se/2011/09/screenmarknaden-6-2011/

  • Jag tycker att man på resan med QR-koder glömt bort kodens ursprung, hög densitet – att man på den lilla yta som koden utgör, kan lagra mycket information! 
    Implementationer idag handlar rätt mycket om att man gör det för att det går, inte för att det behövs eller för att det skapar nytta? 

    Jag tror inte heller att länka eller att ersätta url:er är ”the grej of the day”. Då tar man ju bort QR-kodens grundidé, att lagra mkt info i själva koden. I exemplet med länkning fungerar vanlig streckkod alldeles utmärkt. Det innovativa är ju inte att komma ut på nätet snarare tvärtom i så fall? 

    I miljöer där man kan förse mobilanvändaren med nyttig info, utan att ta vägen via webben eller t.o.m offline – ger fördelar. Den som kan vara innovativ kring alla kodens fördelar, den hittar också ”the killer app”. Följande fem områden är där QR-koden slår sina konkurrerande kod-standards:

    – Kapacitet: 7089 numeriska eller 4289 alfanumeriska tecken, att jämföra med vanlig streckkod, som lagrar i runda slängar 20 tecken.

    – Utskriftstorlek: Går att skriva ut i en läsbar storlek ungefär 1/10 av en vanlig streckkod

    – Väder och stryktålig: QR-kod har inbyggt att delar av koden (I vissa fall upp till 30%) kan vara skadad utan att information går förlorad.

    – Läsbar från alla håll: Koden kan tack vare sina positionssymboler läsas 360 grader, från vilket håll som helst. Det koden lättare att placera för hög tillgänglighet, läsbarhet.

    – Koden har struktur: Vilket innebär att fler QR-koder kan läggas ihop eller delas upp i flera symboler, det ger många möjligheter för mer komplexa utmaningar och användningsområden. 

    Läs gärna mer på: http://www.denso-wave.com/qrcode/qrfeature-e.html 

    • Vill betona att det jag skriver inte är kritik mot TimeApp Magazine och det Lars Knapasjö och gänget har gjort i Mattias exempel (känner jag Lars rätt, finns alltid en tanke bakom 😉 ), snarast en mer generell syn på hur teknik används utan att använda teknikens alla fördelar baserat på verkliga behov. 

      • Lars Knapasjö

        Markku, visst har du rätt. Den finns en mer klar industriell användning för QR-koden, men också  en mer marknadskommunikativ, informativ funktion.
        Därför är det viktigt att det material som finns i QR-koden också är anpassat till mediet; i det här fallet en mobiltelefon och att innehållet ha en reell funktion – ger QR-läsaren något extra; inte bara en vidarekoppling eller ett produktblad med samma, men lite utförligare information än i annonsen med QR-koden.

        Jag leker med tanken att ha en QR-kod på mitt visitkort som visar en videosnutt på 30-40 sekunder där jag presenterar mig själv och vad som jag just då tycker är angeläget och att den videosnutten byts exempelvis varannan vecka eller en gång i månaden.

        • Bra där Lars! Vi är ju helt överens. När skickar du ditt nya visitkort? 😉

  • Pingback: QuickRespons med cred | Mattias Jansson()