SJ har en restidsgaranti
Om du blir försenad kompenserar SJ enligt de regler som gäller inom EU. I de fall SJ orsakar förseningen, kompenserar vi extra generöst.
Det låter ju bra. Problemet är att systemet är uppbyggt för att försvåra för dig som resenär när du söker ersättning.
Först ska du fylla i reseinformation för varje ansökan, oaktat om du har tio resor du söker ersättning för samtidigt. Trots att jag är inloggad med mitt prio- och årskort ska jag fylla i dessa uppgifter varje gång.
Längre fram blir det ännu värre. Även om jag begär värdebevis och inte kontant återbetalning så får jag följande meddelande.
SJ behöver dina kontouppgifter för att kunna hantera din ansökan. Uppgifterna behövs även om du önskat ersättning med värdebevis för det fall förseningen inte har orsakats av SJ. Ersättningen betalas då ut i kontanter.
Lägg speciellt märke till den viktiga informationen adress, som är obligatorisk även om jag fyller i kontonummer.
För mig som sitter och reser mellan två destinationer så blir detta system obegripligt så jag ställer frågan till deras kundtjänst och får till svar
Hej Mattias,
Även om du är inloggad känner inte ersättningsformuläret av det som du märkt, så därför blir det att du behöver fylla i uppgifterna igen men det är en väldigt bra synpunkt som vi tar med oss.
Det är inte alltid som vi ersätter din försening med ett värdebevis, det beror på vad eller vem som orsakat förseningen. Om ersättning ska betalas ut kontant så krediterar vi i första hand till samma konto som användes vid köpet.
Men om du t.ex betalat biljetten kontant eller om vi av någon annan anledning inte kan kreditera ersättningen direkt till ditt konto så behöver vi ha ditt kontonummer när du ansöker.
På detta sätt kan vi handlägga ditt ärende snabbare och du får också din ersättning snabbare.
När man väl får ett beslut kan det se ut såhär;
Som besvaras tre dagar senare med
Obegripligt!
Jag tycker att det vore ett enklare system att
- SJ har koll på restidsersättning utifrån vilka bokningar vi alla har, vi ska inte behöva söka per försening.
- Jag ska kunna välja vilka uppgifter jag lagrar hos SJ ex kortnummer och bankutbetalningsuppgifter, alternativt kan jag ex godkänna att mitt skatteutbetalningskonto får användas.
- Besluten som SJ fattar måste vara förståeliga.
Låter det rimligt?