Störst, bäst och vackrast – no, no

En av den värsta typen av inlägg på sociala medier tycker jag är av typen;

  • En följare till och jag har x-antal
  • Gilla denna sida och vinn en…
  • Å min blogg har 1000 besökare per dag

Det ger vid hand hand att det man vill ha är kvantitet och broadcast, sändning av sina egna budskap istället för kvalitativ dialog. Det här riskerar att vara ett sådant inlägg.

Det är helt enkelt så att när man bygger nätverk så blir mängden människor som man delar med intressant. Det är ju oerhört svårt att att ta intryck av alla, men min ambition är att alltid svara på tilltal och att dyka in i strömmen från och till. Därutöver så använder jag tjänsterna bl.a. FormUList för att fortsätta dialogen med dem som jag inlett den med på Twitter. Summify för att se det som de jag följer på Facebook, Twitter och Google Reader tycker är mest läsvärt. Dessutom kör jag hårt med listor i Facebook och exempelvis Timeline Links i Flipboard.

Nåväl, några funderingar. Min blogg har i snitt ungefär 200 besökare per dag varav en procent kommenterar. Enligt Twingly så har kommunchef.com en BlogRank på 7/10. Så här ser den senaste veckans statistik ut.

Jag är inte helt säker på vad som räknas in här, om exempelvis de som läser RSS-flöden syns.

Är detta bra för min typ av blogg?

På Facebook är jag idag vän med 1278 personer och på Twitter har jag 2924 followers. Jag har ett sk Klout-score på 68.

Är det bra eller dåligt?

Sitta still där, eller?

Vad kan jag göra för att bli bättre?

Dela:
  • Robert Lindquist

    Vill man få ut något av statistiken bör man göra en s.k. marknadsanalys. Det kan vara tidskrävande men detta inlägg kan vara ett sätt även om gensvaret riskerar att bli svagt.

    Enkelt sett kan man ställa sig ett par viktiga frågor:

    *Vem/vilka vänder du dig till? Är det medborgaren, företagaren, medarbetarna, politikerna, media, andra grupper etc?

    *Vad är målet med bloggen? Vad är kärnan?

    *Vad är budskapet i det enskilda inlägget?

    *Vilken reaktion vill du ha på dina inlägg? Vill du att de ska skapa debatt, skapa medvetenhet om eller bara få spridning på budskapet? Vad ska vara läsarens nästa steg?

    Svaret på dessa frågor för dig närmare till om statistiken är den du önskar och om den rör sig som du vill. Ökar antalet unika besökare, ökar återkommande, eller ökar kommentarer och debatter?

    Själv skulle jag se mer till vilken respons, reaktion och bemötande jag får UTE bland människor. Är den bra eller dålig? Vilken typ av kritik får jag? Engagerar jag människor där jag möter dem?

    Största förändringarna får man alltid om man FÖRST skapar relationer med sin målgrupp ute i verkliga livet. Gör man det kommer statistiken online förändras till det positiva, alla kategorier. Bloggen ska bara fungera som en förlängd arm och komplement till det du inte hinner göra ute där människan ÄR. En annan positiv del i detta är att du kan lättare avgöra om dessa människor följer av intresse eller om de följer för att det hör saken till.

    Fokusera individen, möt människan där människan är och kolla statistiken om ett år igen.

    • Vilken oerhört bra respons!
      Lite av problemet med en sån här generell blogg är just svårigheten att definiera målgrupp. Det finns liksom ingen bloggstrategi utan den är mer en personlig kanal med ett tydligt Katrineholmsprofil.
      Om man tänker så blir ju strategin visa person öppet och bjud in till medskapande – vilket ju ytterligare visar att ditt råd om kopplingen till möte öga mot öga blir ännu viktigare.
      Hur skulle jag kunna få till det?