Synligt lärande i skolan

Det är mycket fokus på skolan nu och tyvärr ofta i ett traditionellt kunskapsperspektiv. Denna skrift verkar dock bra, jag beställde den för några veckor sedan så jag kanske återkommer med några reflektioner. Genom länken finns hela skriften, men också bl.a. diskussionsunderlag.

Synligt lärande sammanfattar professor John Hatties unika forskningsöversikt med över 80 miljoner elever. För första gången presenteras nu resultat och analyser på svenska. De faktorer som i studien bedöms ha störst effekt för elevernas studieresultat är:

Elevernas kännedom om uppsatta mål

Resultatåterkoppling till eleven

Lärarens pedagogiska förmåga

Studiero i klassrummet

Stöd och uppmuntran från hemmet

Analysera undervisningen tillsammans med kollegor

viaLärarens återkoppling är nyckeln till goda resultat | Sveriges Kommuner och Landsting.

Dela:
  • Pingback: Katrineholmsbloggar (@KHOLMbloggar)()

  • Daniel Berr

    Kul att skriften intresserar dig Mattias. Under de senaste åren har jag träffat otaliga skolchefer och politiker som velat veta mer om Hatties banbrytande studie om vad som stimulerar (och inte stimulerar) inlärning och skolresultat. Det är bakgrunden till skriftens uppkomst.

    Jag är även övertygad om att skolan och debatten därom skulle vinna otroligt mycket på en närmare anknytning till den utbildningsvetenskapliga forskningen. Det skulle kunna bidra till vi avlivade en del myter och halvsanningar. Och som Hattie själv säger: visar att allt faktiskt inte fungerar.

    Hälsa gärna de gamla kollegorna som sitter kvar på ”Kullen”.

    Vänlig hälsning,

    Daniel Berr (tidigare Hansson)

    • Vad roligt att höra ifrån dig Daniel – ska absolut hälsa också återkommer jag med reflektioner!