Vad tusan är en QR-kod?

Idag när jag läste DN så la jag märke till en hel del sk QR-koder, framförallt i annonser. En QR-kod är en tvådimensionell streckkod som man företrädesvis läser av med sin mobiltelefon. Om du inte redan har programmet installerat i telefonen sök på QR-kod hos din applikationsinstallerare (ex Market för Android eller App Store för iPhone). Sen läser du av QR-koden och telefonen laddar en webbsida, bild, film, text, SMS eller V-card (kontakuppgifter).

Du kan skapa egna koder gratis exemplevis hos Kaywa eller Mobilize.

Koderna har funnits ett femton-tal år och frågan är om inte QR-koderna är på uppgång nu i Sverige.

Exempel på QR koder du kan testa;

Fyra olika QR-koder: Kontaktuppgifter - vCard, SMS, webbplats och ett hemligt meddelande 😉

Jag funderar på om det är läge för oss att börja använda detta ordentligt. Det skulle kunna vara en naturlig del av annonser, visitkort, besöksinformation mm.

Samtidigt kanske det är för tidigt och bara skapar utanförskap om de flesta undrar vad tusan det är?

Är det dags?

Dela:
  • Pingback: Cecilia Bengtsson (@ceciliabengtson)()

  • Pingback: Mattias Jansson (@Kommunchef)()

    • Bra att QR uppmärksammas i Sverige. Jag vill tipsa om min blogg ”QR Sverige” där jag tar upp nyheter från QR-världen, tipsar om tjänster och annat nyttigt. Störst fokus kring användningen i Sverige och hur svenska företag ska kunna dra nytta av tekniken.

      http://qrsverige.wordpress.com

  • @mKanala

    Ett intressant område onekligen. I Asien är det välanvänt och inom logistikområdet har det använts ”länge” för att kunna öka ”informationsdensiteten” på etiketter.

    För medborgare och konsumenter finns lite att fundera på: http://goo.gl/SYz3H

    Kan ju vara dags, bara vi vet varför 😉

  • Pingback: Mattias Jansson (@Kommunchef)()

    • Yes!

      Vi jobbar ju med precis detta, och det är absolut läge. Många testar det – vi har nedladdningskurva på Mopper-appen som bara pekar uppåt. Det blir bättre och bättre innehåll i taggarna också och inte traditionella länkar.

      Kolla in http://mopper.se

  • Fler borde uppmärksamma den här tekniken! Här är en 5-stegs lista för att komma igång med mobila QR-koder i markandsaktiviteter: http://www.advmedia.se/bloggat/kom-igang-med-mobila-qr-koder

    • Johannes

      Tack för en mycket intressant artikel. QR Koder är definitivt här och kommer att hjälpa konsumenter + öka engagemang. Möjligheterna att kunna länka information från papper till online är oändlig.

      Har du sett SQUARE:CODE – QR Codes You Control? Du kan förändra meddelandet i förväg via deras ”Advanced Scheduling”. Se http://www.squarecode.biz 

  • Pingback: NyttNu > Länkkatalog Webbsida()