Varumärket är de fria medborgarna

Läser på Dagens Samhälle debatt

Den stora skillnaden är ofta att kommersiella företag tar hjälp av experter. Kommuner och politiker tror att de kan varumärkesbyggande på samma sätt som de tror att de vet allting annat.

viaKommunala varumärken byggs av amatörer | Dagens Samhälle.

För det första är det inte helt vanligt att bli kritiserad för att anlita för få konsulter 😉
För det andra fattas något viktigt i detta resonemang. En kommun äger inte sitt varumärke, såsom ett företag gör. Kommunen är primärt den geografiska platsen, vilket tydligt framkommit tidigare i denna debatt. Den geografiska platsen ägs av medborgarna – oaktat om de är realister och amöter. Deras företrädare representerar dem, inte en profession!

I övrigt är det häftigt med denna debattsajt som bl.a. fyller tidningen med material. De har ju också valt att lägga både min blogg och mitt twitterflöde som favoriter. Vet inte riktigt vad det betyder, men det känns ansvarsfullt.

Uppdatering
Läs Ulf Dahlqvists inlägg i samma fråga

Dela: