Idag, onsdag 21/4 kl 18.00 kör vi, Thomas Selig och Mattias Jansson #offkom – offentlig offensiv kommunikation i kommuner – igen. Då går vi igenom och diskuterar, båda med varandra och er, vårt förslag på riktlinjer. Som vanligt http://www.ustream.tv/channel/offkom
Här är förslaget så att du kan ladda upp med frågor 🙂 För dig som använder twitter – märk dina frågor med #offkom – annars kan du lämna dem på u-stream kanalen eller för all del här.
Kom och diskutera med oss!
Sammanfattning
Katrineholms kommun på sociala medier ska nås samlat. Detta sker på två platser, dels på kommunens webbplats www.katrineholm.se och dels på facebook.
På webbplatsen samlas innehållet på alla sociala medier exklusive facebook, det vill säga exempelvis bloggar, mikrobloggar video och bild-konton.
På facebook samlas alla Katrineholms sidor, grupper, evenemang och personer med mera via länkar på Karineholms kommuns officiella facebooksida. Dessutom visas en koppling till Katrineholmssidan på respektive annan facebook-plats som representerar kommunen. Kommunens logotyp finns således med för att göra det tydligt vem som är avsändaren.
Den traditionella webbplatsen följer den grafiska profilen. Detta ska eftersträvas på sociala medier, för att avsändaren ska bli tydlig. Det är dock inget krav.
Bedömning av om, vem och vilka som ska använda sociala medier i tjänsteutövningen sker av respektive verksamhet. Den som utses har ett ansvar för att hantera mediet på ett bra sätt och enligt dessa riktlinjer.
Riktlinjerna för användning av sociala medier gäller endast medier där det är möjligt att kommunicera, föra en dialog. Om teknisk plattform för sociala medier används utan dialogfunktion, omfattas mediet av webbriktlinjerna.
Ett speciellt tack till; @Mirandasogon @bjornhagstrom @stellan @AnnikaBeijbom @henrikwidaeus @selig @sarabritta @Trelleborgare @moniqastwt @palace @tengby @mikaelpersson @jold @peterkz_swe @Awaze @magnusjonasson @Mangemosen @LinusdP som på twitter hjälp till med framtagandet.