”Alla kan allt – framtidens kompetens är förståelse”, ungefär så brukar vi höra Troed Troedsson säga. Men vad betyder det i vår dagliga gärning. Har vi accepterat att kompetens är förmågan att lösa en uppgift och inte att kunna göra den? Att kompetens inte är detsamma som kunskap.
I teorin är vi nog som oftast överens om det, men är vi det i praktiken?
Låt mig ta ett konkret exempel. För några veckor sedan hade vi chefrådslag med alla kommunens chefer. Fokus för dagen var möten, med fokus på digitala möjligheter i intranät då vi lanserar vår nya sociala kommunikationsplattform om några veckor. Moderatorn bröt av programmet med lite musikquizz – gissa låt och artist. Det gick tungt, så jag använde tjänsten TrackID som finns att tillgå i smartphones. Med en enkel knapptryckning och 10 sekunders inspelning så berättar appen vad det är för låt och artist. Du kan också dela låten på sociala nätverk och söka upp den på YouTube och Spotify (för övrigt extremt bra för att hålla sina spellistor uppdaterade med det bästa).
Nåväl han spelade Summer Wind med Westlife. Jag hade ingen aning, men det hade ju appen så jag vann.
När jag sedan skulle avslutningstala så använde jag detta som ett exempel på att kunskapen är nära oss alla. Att kunskap som inte behövs för sammanhang likväl kan finnas sökbar utanför ditt huvud som i det. Helt enkelt, varför ska vi kunna det som vi enkelt kan ta reda på? Närheten till fakta är enorm och med ett bra analogt och digitalt nätverk har vi tillgång till så mycket mer.
En vänlig människa talade med mig efteråt om detta. Hen sa att jag talat mycket bra, men att jag inte borde ha berättat att jag fuskade.
Fuskade?